Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Om je te helpen, hebben we veelgestelde vragen per onderwerp voor je op een rijtje gezet. Staat jouw vraag hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.

Algemeen

Waar staat GrandOptical voor?

Bij GrandOptical hebben we onze eigen kijk op je ogen. Wij vinden een sterke look net zo belangrijk als een scherpe blik. Daarom vind je bij ons de beste selectie van de mooiste designermerken zoals Prada, Dolce & Gabbana, Giorgio Armani, Ray-Ban en Oakley. Met onze vaste teams van oogexperts staan we altijd voor je klaar. Expertise. Stijl. Klasse. En échte aandacht. Alles wat je in een opticien hoopt te vinden. Misschien zelfs wel een beetje meer.

Welke producten kan ik online bestellen?

Online kun je geen brillen, zonnebrillen en contactlenzen bestellen. Voor de mooiste designer brillen en zonnebrillen verzoeken we je naar onze GrandOptical winkel te komen. Daar vind je een uitgebreid assortiment monturen van luxe designermerken, die pure klasse uitstralen.

Waaruit bestaat het assortiment van GrandOptical?

Het assortiment van GrandOptical bestaat uit zorgvuldig geselecteerde brillen en zonnebrillen van premium designermerken, zoals Prada, Dolce & Gabbana, Giorgio Armani, Ray-Ban en Oakley. Ook heb je keuze uit verschillende contactlenzen van topmerken, zoals Eyexpert, Acuvue en Clariti. We zijn daarnaast altijd op zoek naar nieuwe trends en nieuwe designermerken waardoor we ons assortiment alsmaar blijven vernieuwen. We gaan uiteraard ook mee met de nieuwste technologische ontwikkelingen op het gebied van contactlenzen. Kom eens bij ons langs in de winkel om je te laten inspireren.

Wat kan ik verwachten wanneer ik de winkel binnenstap?

Bij GrandOptical staan we voor expertise, stijl, klasse en echte aandacht. Dit is dan ook precies wat je kan verwachten van ons in onze winkels. We zien je, willen je leren kennen en jouw ogen staan bij ons voorop. We zijn jouw oogexpert en hebben daarom alles in huis om je goed te helpen. Wij vinden een sterke look net zo belangrijk als een scherpe blik. Als we precies weten wat jouw ogen nodig hebben, gaan we kijken wat écht bij jou past. Oogzorg van topniveau, met altijd de perfecte zichtoplossing voor jou.

Kan ik bij GrandOptical komen werken?

Jazeker! Neem voor onze actuele vacatures een kijkje op werkenbijgrandoptical.nl. Heb je specifieke vragen over werken bij GrandOptical en de mogelijkheden hierin voor jou? Neem dan gerust contact op via recruitment@grandvisionbenelux.com of via 06-50099803. Onze collega’s vertellen je graag meer!

Brillen

Wat kost een nieuwe bril?

Hoeveel jouw nieuwe bril kost, hangt af van de oogafwijking en van jouw persoonlijke voorkeur. Je kunt kiezen uit verschillende glaspakketten en glasopties. Verder hangt het af van welk montuur je kiest. Ga je voor een montuur van Prada, Dolce & Gabbana, Ray-Ban, of een van onze andere prachtige designermerken? Het door jou gekozen montuur en glaspakket bepaalt de prijs van jouw nieuwe bril. Kom naar onze winkel om alle mogelijkheden te bekijken.

Wat zijn de kosten van glazen?

De kosten van de glazen hangt af van de oogafwijking en de glasopties die je wil toevoegen aan de glazen. Multifocale glazen zijn duurder dan enkelvoudige glazen. Je hebt de keuze uit verschillende glaspakketten en glasopties. Ben je benieuwd welke glazen het beste bij jou passen en wat dit gaat kosten? Kom dan langs in één van onze winkels. Hier helpen we je graag verder om de perfecte bril voor jou samen te stellen.

Wat zijn multifocale glazen?

Ben je op zoek naar een bril voor veraf én dichtbij? Dan is een bril met multifocale glazen ideaal. Multifocale glazen hebben namelijk een leesgedeelte, een tussengedeelte en een gedeelte om in de verte mee te kijken. Zo heb je zowel dichtbij als veraf altijd scherp zicht en hoef je niet te wisselen tussen verschillende brillen. De verschillende gedeeltes in de glazen lopen vloeiend in elkaar over. Hier zie je dus niks van aan de buitenkant.

Ik heb al een mooie bril. Kan ik daar bij jullie nieuwe glazen in laten zetten?

Jazeker, onze opticiens kunnen de glazen in jouw huidige montuur vervangen voor nieuwe glazen. Om je verder te kunnen helpen, vragen we je om langs te komen in een winkel bij jou in de buurt. We kijken daar graag met je mee en bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Lenzen

Wat kost een oogcontrole voor contactlenzen?

Een oogcontrole voor contactlenzen kost €35 en wordt uitgevoerd door een contactlensspecialist of optometrist. Als je klant bent bij GrandOptical en een halfjaarpakket aanschaft, of als je lenzen maandelijks thuis laat bezorgen, dan zijn de halfjaarlijkse contactlenscontroles gratis. Een standaard contactlenscontrole kost €20.

Ik wil graag voor het eerst lenzen gaan dragen. Hoe pak ik dit aan?

Voor optimaal zicht en draagcomfort is het van belang dat de contactlenzen goed bij jouw ogen passen. Kom hiervoor langs in een van onze GrandOptical winkels. Onze contactlensspecialisten helpen je daar om de juiste soort lens te vinden bij jouw ogen en levensstijl.

We voeren een uitgebreide oogmeting uit en geven je duidelijke uitleg over de lenzen en het gebruik hiervan. Vervolgens krijg je een set testlenzen en vloeistof mee en geven we instructief hoe je de lenzen moet inzetten en uithalen en hoe je de het beste kunt verzorgen. Ook plannen we controles in tijdens de proefperiode. Deze oogmeting kost €35.

Hierbij krijg je gratis testlenzen, lenzenvloeistof en een StarterPack mee naar huis om de lenzen thuis uit te kunnen proberen.

Waarom zijn sommige contactlenzen duurder dan andere?

De prijs van contactlenzen hangt af van het materiaal waarvan ze zijn gemaakt, de wijze van productie, de zuurstofdoorlaatbaarheid en hoe lang je ze kunt dragen. Heb je hier vragen over? Onze contactlensspecialisten in de winkel vertellen je er graag meer over.

zonnebrillen

Kan ik een zonnebril op sterkte kopen bij GrandOptical?

Ja, je kunt een designer zonnebril op sterkte kopen bij GrandOptical. Deze zonnebril beschermt jouw ogen perfect en past ongetwijfeld bij jouw stijl. Zo zie je er fantastisch uit en heb je altijd scherp zicht wanneer de zon schijnt. Kom langs in een van onze GrandOptical winkels, om samen een zonnebril op sterkte van een designermerk naar jouw keuze uit te zoeken. We vinden de zonnebril die perfect bij jou past.

Kan ik een zonnebril zonder sterkte kopen bij GrandOptical?

Ja, ook wanneer je geen sterkte nodig hebt, kan je bij GrandOpticalterecht voor een designerzonnebril. Ook ideaal wanneer je contactlenzen draagt.Kom langs in een van onze GrandOptical winkels en we vinden samen een zonnebrilzonder sterkte die past bij jouw stijl.

Kan ik gekleurde glazen in mijn zonnebril laten zetten?

Iedereen heeft zijn eigen unieke stijl en bij GrandOptical vinden we het belangrijk dat we altijd een zonnebril voor jou vinden die daarop aansluit. Hierbij horen verschillende zonnebrilopties. Bij GrandOptical kun je daarom jouw zonnebril laten voorzien van verschillende kleuren glazen. Kom naar een van onze winkels om de mogelijkheden te bekijken.

Verkopen jullie ook overzetzonnebrillen?

Ja, we verkopen ook overzetzonnebrillen. Soms is het lastig om steeds te moeten wisselen tussen zonnebril en bril en dat begrijpen we als geen ander. Daarom kun je in onze winkel ook terecht voor een overzetzonnebril. Deze kun je gemakkelijk over je bril op sterkte heen zetten en kun je genieten van scherp zicht, ook als de zon schijnt.

Kan ik mijn zonnebril bij jullie laten repareren?

Heb je een kapotte zonnebril? Vervelend! We kijken in een van onze GrandOptical winkels graag met je mee of we jouw kapotte zonnebril nog kunnen repareren.

Oogmeting

Kan ik mijn ogen laten meten zonder een bril of lenzen aan te schaffen?

Wil je na de oogmeting graag nog even nadenken over de aankoop van een bril of lenzen? Dat begrijpen we. We slaan jouw meetgegevens op in ons systeem, zodat we deze weer gemakkelijk bij de hand hebben zodra je besluit wel een bril of lenzen bij ons te kopen.

Hoe lang duurt een oogmeting?

Wanneer je een oogmeting komt laten doen bij GrandOptical, zal deze ongeveer 30-45 minuten duren. Dit is inclusief intakegesprek en het persoonlijke advies wat je krijgt van onze gediplomeerde specialisten.

Wat kost een oogmeting?

De kosten van een oogmeting hangen af van de soort oogmeting. Kom je langs voor een oogmeting voor een bril? Dan krijg je de oogmeting van ons cadeau. Koop je geen bril, dan kost dit €39. De oogmeting voor contactlenzen kost €35. Dit is inclusief een set testlenzen, vloeistof en controles tijdens de proefperiode. Ideaal toch?

Geldt de oogmeting voor mijn bril ook voor lenzen?

Nee, de oogmeting voor contactlenzen is anders dan die voor een bril. Voor contactlenzen voeren wij een aparte oogmeting uit om goed te kunnen bepalen welke type lenzen het beste bij jouw ogen en jouw levensstijl passen. Maak hiervoor een afspraak bij een GrandOptical winkel bij jou in de buurt.

Moet ik mijn lenzen uitdoen voor een oogmeting?

Ja, voor een correcte oogmeting is het belangrijk dat je geen contactlenzen draagt. Doe je lenzen minimaal 24 uur voor de oogmeting uit. Contactlenzen beïnvloeden namelijk de vorm van je hoornvlies en daarmee de resultaten van de meting.

Let op: een oogmeting is iets anders dan een contactlenscontrole. Bij een contactlenscontrole is het namelijk wel belangrijk dat je jouw lenzen in hebt. Doe voor een contactlenscontrole je lenzen minimaal een paar uur voor de afspraak in. Zo kan één van onze oogexperts nagaan of de lenzen die je draagt nog geschikt zijn.

Hoe vaak moet ik een oogmeting doen?

Wij raden aan om minimaal één keer per twee jaar bij ons langs te komen voor een oogmeting. Zo houden we jouw ogen gezond en weet je zeker dat je altijd optimaal zicht hebt. Draag je contactlenzen? Dan raden wij aan om elk half jaar je ogen te laten controleren door één van onze oogexperts.

Heb je tussentijdse vragen of oogklachten? Dan ben je uiteraard ook eerder welkom in één van onze winkels. We staan voor je klaar.

Wanneer is een oogmeting gratis?

Een oogmeting (ter waarde van €39) is gratis bij aankoop van een complete bril, en als we je uitnodigen voor een gratis controle. De oogmeting voor contactlenzen kost €35. Dit is inclusief een set testlenzen, vloeistof en controles tijdens de proefperiode. Onze oogmeting wordt altijd door erkende oogexperts, opticiens of optometristen uitgevoerd. Zo weet je zeker wat het beste is voor jouw ogen.

Wie voert een oogmeting uit?

De oogmeting zal worden uitgevoerd door een van onze gediplomeerde specialisten. Heb je ernstige oogklachten? Dan zal een optometrist de oogmeting uitvoeren. In dit geval zal onze specialist je na de oogmeting doorverwijzen naar de optometrist voor een optometrisch onderzoek.

Wat verstaat GrandOptical onder oogklachten?

Onder oogklachten verstaan we symptomen die wijzen op een onderliggend oogprobleem. Denk hierbij aan wazig zien, droge ogen, rode ogen, maar ook milde oogproblemen die vanzelf of met behandeling van de huisarts weer overgaan. Heb je oogklachten of twijfel je hierover? Kom dan gerust langs voor een check-up. Maak een afspraak bij een GrandOptical winkel bij jou in de buurt.

Oogzorg

Kan ik nog steeds langskomen voor een optometrist?

Je bent van harte welkom voor een bezoek aan de optometrist. Voor een bezoek aan de optometrist is het afhankelijk van de winkel waar je op bezoek wilt komen of er een optometrist aanwezig is. Neem van te voren altijd contact op met de desbetreffende winkel. Maak gelijk een afspraak om wachttijden te voorkomen.

Waarvoor ga ik naar een optometrist in plaats van een opticien?

Er is een verschil tussen een opticien, optometrist en oogarts. Een optometrist is breder opgeleid dan een opticien. De optometrist onderzoekt je ogen medisch, maar heeft niet dezelfde bevoegdheid als een oogarts en kan je daarom doorverwijzen naar een oogarts als dat nodig is.

Wanneer je last hebt van oogklachten raden we je aan om een afspraak te maken bij een optometrist. Deze zal een pijnloos oogmeetkundig onderzoek uitvoeren waarbij hij of zij zowel de binnen- als buitenkant van je ogen controleert. Zo kunnen we bepalen of je een oogafwijking hebt om vervolgens samen naar de best passende oplossing te zoeken.

Wat verstaat GrandOptical onder oogklachten?

Onder oogklachten verstaan we symptomen die wijzen op een onderliggend oogprobleem. Denk hierbij aan wazig zien, droge ogen, rode ogen, maar ook milde oogproblemen die vanzelf of met behandeling van de huisarts weer over gaan. Heb je oogklachten of twijfel je hierover? Kom eens bij ons langs voor een check-up. Maak een afspraak bij een GrandOptical winkel bij jou in de buurt.

Garanties

Op alle aankopen gelden wettelijke garanties. Wat betekent dat?

GrandOptical staat er voor in dat haar producten voldoen aan de overeenkomst, de in ons aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de koopovereenkomst bestaande wettelijke bepalingen en overheidsvoorschriften. Indien dit niet het geval is, neem contact met ons op.

Krijg ik garantie via GrandOptical?

Klanten van GrandOptical krijgen bij aankoop van een bril, zonnebril of contactlenzen standaard ZichtZeker garantie. Zo ben je beschermd tegen productie- en materiaalfouten. Ook biedt het je de mogelijkheid om te kunnen wennen aan je nieuwe montuur en glazen. Heb je toch nog behoefte aan extra zekerheid? Dan kun je de ZichtZeker Plus verzekering afsluiten tegen schade, verlies en diefstal van je bril.

Wat krijg ik voor de ZichtZeker garantie?

Bij GrandOptical krijg je bij aankoop standaard ZichtZeker garantie. Hiermee mag je jouw montuur binnen twee maanden ruilen als je niet 100% tevreden bent. Kun je binnen twee maanden niet wennen aan je nieuwe glazen of verandert je sterkte binnen één jaar? Dan krijg je van ons nieuwe glazen.

Ook heb je garantie op je montuur en de coating van je glazen. Als de coating bij normaal gebruik loslaat, vervangen we de glazen.

Ook wanneer je lenzen draagt, biedt ZichtZeker voordelen. Mochten je zachte of harde lenzen onverhoopt scheuren of breken, dan vervangen we één keer per jaar één paar lenzen kosteloos voor je.

Wat krijg ik voor de ZichtZeker Plus verzekering?

Voor klanten die een bril of zonnebril hebben aangeschaft hebben we een extra verzekering. Vanaf €10 kun je de ZichtZeker Plus verzekering afsluiten. Hiermee heb je twee jaar lang extra garantie op je aankoop en ben je verzekerd tegen schade, verlies en diefstal van je bril.

Binnen twee jaar kun je maximaal twee claims indienen, op je montuur en je glazen. Elk onderdeel mag maximaal één keer geclaimd worden. Heb je twee jaar lang geen schade aan je bril, verlies je hem niet en wordt hij niet gestolen? Dan wordt je premie door ons omgezet naar een korting op je volgende complete bril of zonnebril.

Persoonsgegevens

Wat is de AVG?

Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (hierna: AVG) van toepassing. Dat betekent dat er vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). In de AVG zijn regels opgenomen over de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens. De AVG vraagt meer transparantie van bedrijven over hoe zij persoonsgegevens verwerken. Mensen krijgen meer mogelijkheden om voor zichzelf op te komen bij de verwerking van hun gegevens. Hun privacy rechten worden namelijk versterkt en uitgebreid. Voor meer informatie kun je terecht op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Welke informatie verzamelt GrandOptical?

GrandOptical verzamelt onder andere je naam, adres, telefoonnummer, geboortedatum, e-mailadres, oogmeetgegevens, betaalgegevens, IP-adres, en gegevens verstrekt door cookies.

Waar heeft GrandOptical deze gegevens voor nodig?

GrandOptical heeft deze gegevens nodig voor het optimaliseren van haar producten en services, en om de dienstverlening te verbeteren en te personaliseren.

Hoe worden deze gegevens gebruikt?
Deelt GrandOptical gegevens met derden?

Ja. Om ervoor te zorgen dat deze gegevens wel veilig gebruikt worden, heeft GrandOptical een verwerkersovereenkomst met deze partijen. Gegevens worden gedeeld indien dit noodzakelijk is voor de dienstverlening.

Hoe wordt informatie bewaard en beveiligd op de serversvan GrandOptical?

GrandOptical gaat zorgvuldig met jouw persoonsgegevens om. GrandOptical gebruikt diverse beveiligingsmethoden en -procedures om jouw persoonsgegevens te beschermen tegen onbevoegde toegang, onbevoegd gebruik of openbaarmaking.

Hoe lang bewaart GrandOptical deze gegevens?

GrandOptical bewaart de persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk voor het aanbieden van haar producten en het uitvoeren van haar services.

Hoe verwijder ik mijn persoonsgegevens van GrandOptical(recht op vergetelheid)?

Je kunt altijd het online contactformulier invullen met als onderwerp ‘Verwijderen Persoonsgegevens’ en aangeven dat je je gegevens wilt laten verwijderen. Onze klantenservice streeft ernaar je verzoek binnen 1 maand te verwerken. Indien je je gegevens volledig laat verwijderen, kunnen jouw historische gegevens niet meer door GrandOptical etc. geraadpleegd worden.

Hoe krijg ik inzage in mijn gegevens bij GrandOptical ?

Je kunt altijd het online contactformulier invullen met als onderwerp ‘Inzage Persoonsgegevens’ en aangeven dat je inzage wilt in jouw gegevens. Onze klantenservice streeft ernaar je verzoek binnen 1 maand te verwerken. Je kunt je gegevens inzien in een van onze winkels. Bekijk hoe je jouw gegevens kunt meenemen onder het kopje ‘Recht op dataportabiliteit’.

Hoe vraag ik mijn oogmeetgegevens op bij GrandOptical?

Vanwege de Wet Bescherming Persoonsgegevens kunnen wij je oogmeetgegevens helaas niet digitaal toesturen, omdat dit persoonlijke en medische gegevens betreffen. Je kunt hiervoor wel bij onze GrandOptical winkels terecht. Onze collega’s op locatie kunnen de gegevens opvragen bij de winkel waar je jouw aankoop gedaan hebt. Of zij direct gegevens aan je mee kunnen geven is daardoor afhankelijk van de bereikbaarheid van de winkel van je aankoop. Ga je naar de winkel waar je jouw aankoop gedaan hebt? Dan kan de winkel deze gegevens wel direct geven.

Hoe draag ik mijn persoonsgegevens van GrandOptical over naar mijzelf of een derde partij (Recht op dataportabiliteit)?

Je kunt altijd het online contactformulier invullen met als onderwerp ‘Overdragen Persoonsgegevens’ en aangeven dat je jouw gegevens wilt laten overdragen naar jezelf. Onze klantenservice streeft ernaar jouw verzoek binnen 1 maand te verwerken.

Hoe neem ik contact op met GrandOptical als ik vragen heb over de privacyverklaring van GrandOptical?

Voor vragen over het gebruik van persoonsgegevens kun je het online contactformulier invullen.